Ana içeriğe atla

Kim Daha Zeki?

Kim Daha Zeki?


Yapılan bir araştırmaya göre okula başlamamış çocuklar (5 yaş civarı) sıra dışı testlerde üniversite öğrencilerinden daha zeki olabiliyor. Berkeley ve Edinburgh Üniversitesi’nin ortak yürüttüğü araştırmaya göre, okul öncesi çocuklara, ne kadar sıra dışı oyuncaklar ve icatlar gösterilirse gösterilsin yetişkinlerden daha az ön yargıya sahip olduklarından ve esnek olduklarından sebep sonuç ilişkisini daha iyi kullanarak daha başarılı oluyorlar.

Çocukluktan doğal olarak gelen öğrenme ve olasılıksal sebep ilişki kabiliyetleri sayesinde çocuklar teknoloji ve inovasyonlardan fayda sağlabiliyor. Çocuklar öyle ki, daha ayakkabılarını bağlamayı öğrenmeden akıllı telefonları ustalıkla kontrol edebiliyorlar.
Bu konuda yapılan birinci çalışma özelliği taşıyan bu çalışma sayesinde çocuklar soyut sebep-sonuç ilişkilerini yetişkinlere göre nasıl öğrendiklerini kıyaslamış olduk,” diyor Berkeley Üniversitesi’nden araştırma yazarı gelişimsel psikolog Alison Gopnik. Blickets adı verilen bir oyun kullanarak 106 okul öncesi (4-5 yaş) ve 170 üniversitesi öğrencisi bu sıra dışı çözüme sahip bulmacayı çözmeye çalıştı. Bu oyunda kilden yapılma küpler, piramitler, silindirler vb. gibi şekiller tek tek veya farklı kombinasyonlarla bu kutuya konulursa kutunun ışığını yakabiliyor. Makineyi çalıştıran şekillere blickets deniyor. İşte bu testte sıradışı kombinasyonlar ve kurallar ortaya çıktığında çocuklar kuralları hemen kaparken, yetişkinler tek tek şekilleri denemeye odaklandığından kuralı çözemediler. Hatta kuralın değiştiğine ilişkin ipuçlarını gördüklerinde bile halen tek tek denemeye devam ettiler. Aslında iki üç şekli birlikte koymaları gerekiyordu.
Bu makine sıradışı bir şekilde çalışıyor ve şekilleri birlikte koymanız gerekiyor fakat çocuklar bunu hemen kaptı. Fakat en parlak ve zeki öğrenciler de dahil her zaman belirli ve genel bir kuralı izledi. Biz onlara bu sistemin farklı çalıştığını belirtsek bile yanıldılar,” diyor Gopnik. Sonuç olarak çocukların sıra dışı olasılıkları denemekle eğlendikleri görüldü. Böylece okul öncesi ve anaokulu öğrencileri için Bayesian mantığı adı verilen hipotez doğrulanmış oldu. Bu hipotez muhtemel getirisi olan olasılıkların istatiksel modeli hesaplamaya dayanıyor.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Pekmezin tarihi ilk kim buldu mucidi kimdir kim icat etmiş nerde nasıl icad etmiş

Pekmez çeşitli meyve sularının ateşte kaynatılarak koyulaştırılması sonucunda meydana gelen normalden biraz daha fazla koyu  kıvamda meyve suyudur. Pekmezin ilk yapılış tarihi çok eskilere dayandığından kesin bir tarih vermek mümkün değildir. Bazı tarihi kaynaklarda Orta Asya’da yaşayan topluluklar arasında pekmezin var olduğu bilinmektedir. Pekmez Anadolu, Orta Doğu, Asya ve Güneydoğu Avrupa’da yapılan ve zevkle yenen bir ekmek katığıdır. Özellikle Türklerde pekmez yapımı çok ileri gitmiştir.

Sünnet mevlüdünde okunacak dua

Sünnet mevlüdünde okunacak dua اَعُوذُ بِالِّٰهل مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجي۪مِ بِسْمِ الِّٰهل الرَّحْمٰنِ الرَّحي۪مِ اَلْحَمْدُ رَبِّ الْعَالَم وَ الصَّ ةَالُ وَالسَّ مَالُ عَلَى رَسُولِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِه وَ اَصْحَابِهِ اَجْمَع رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّق إِمَامًا اَللّٰهُمَّ أَكْثِرْ ماَلَهُ وَوَلَدَهُ وَباَرِكْ لَهُ في۪مَا أَعْطَيْتَهُ Okunuşu: “E’ûzü billâhi mineş-şeytânir-racîm. Bismillâhir-rahmânir-rahîm. Elhamdülillâhi rabbil-‘âlemin. Vas-salâtü ves-selâmü ‘alâ rasûlinâ Muhammediv ve ‘alâ âlihî ve eshâbihî ecma’în. Rabbenâ heb lenâ min ezvâcinâ ve zürriyyâtinâ kurrate a’yunin vec’alnâ lil-müttekîne imâmâ. Allâhümme eksir mâlehû ve veledehû ve bârik lehû fî mâ a’taytehû.” Anlamı: “Kovulmuş şeytandan Allah’a sığınırım. Rahman ve Rahim Allah’ın adı ile. Âlemlerin Rabbi Allah’a hamd olsun. Peygamberimiz Hz. Muhammed’e âl ve ashabının hepsine salât ve selâm olsun. Ey Rabbimiz! Eşlerimizi ve çocuklarımızı biz