Kim Daha Zeki?
Çocukluktan doğal olarak gelen öğrenme ve olasılıksal sebep ilişki kabiliyetleri sayesinde çocuklar teknoloji ve inovasyonlardan fayda sağlabiliyor. Çocuklar öyle ki, daha ayakkabılarını bağlamayı öğrenmeden akıllı telefonları ustalıkla kontrol edebiliyorlar.
Bu konuda yapılan birinci çalışma özelliği taşıyan bu çalışma sayesinde çocuklar soyut sebep-sonuç ilişkilerini yetişkinlere göre nasıl öğrendiklerini kıyaslamış olduk,” diyor Berkeley Üniversitesi’nden araştırma yazarı gelişimsel psikolog Alison Gopnik. Blickets adı verilen bir oyun kullanarak 106 okul öncesi (4-5 yaş) ve 170 üniversitesi öğrencisi bu sıra dışı çözüme sahip bulmacayı çözmeye çalıştı. Bu oyunda kilden yapılma küpler, piramitler, silindirler vb. gibi şekiller tek tek veya farklı kombinasyonlarla bu kutuya konulursa kutunun ışığını yakabiliyor. Makineyi çalıştıran şekillere blickets deniyor. İşte bu testte sıradışı kombinasyonlar ve kurallar ortaya çıktığında çocuklar kuralları hemen kaparken, yetişkinler tek tek şekilleri denemeye odaklandığından kuralı çözemediler. Hatta kuralın değiştiğine ilişkin ipuçlarını gördüklerinde bile halen tek tek denemeye devam ettiler. Aslında iki üç şekli birlikte koymaları gerekiyordu.
Bu makine sıradışı bir şekilde çalışıyor ve şekilleri birlikte koymanız gerekiyor fakat çocuklar bunu hemen kaptı. Fakat en parlak ve zeki öğrenciler de dahil her zaman belirli ve genel bir kuralı izledi. Biz onlara bu sistemin farklı çalıştığını belirtsek bile yanıldılar,” diyor Gopnik. Sonuç olarak çocukların sıra dışı olasılıkları denemekle eğlendikleri görüldü. Böylece okul öncesi ve anaokulu öğrencileri için Bayesian mantığı adı verilen hipotez doğrulanmış oldu. Bu hipotez muhtemel getirisi olan olasılıkların istatiksel modeli hesaplamaya dayanıyor.
Yorumlar
Yorum Gönder